اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

یادداشت| رنگ باختن خصیصه‌ای ذاتی رو به فراموشی

آنچه در تاریخچه پوشش در جهان تحت عنوان «برهنگی به بهانه پیشرفت» مطرح شد، نشان می‌دهد که این معادله طبیعی یعنی تمایل به پوشیدگی بر مبنای فطرت انسان دستکاری‌شده و ناگهان در اوایل قرن ۲۰ به شکل زشتی خود را نشان داد.

یادداشت| رنگ باختن خصیصه‌ای ذاتی رو به فراموشی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، «فاطمه احمدی» سردبیر خبرگزاری فارس گیلان در یادداشتی نوشت: مسئله حیا و به‌تبع آن پوشیدگی خصوصاً در میان زنان ریشه در فطرت و ذات بشر دارد، بشر همواره به‌فرمان فطرت در برابر اصل حیا سر فرود آورده است.

در این میان پوشش و عفاف زنان ایران در طول تاریخ همواره بسیار متفاوت از سایر نقاط جهان بوده است. همان‌طور که تاریخ‌نگار معروف ویل دورانت در تاریخ تمدن اشاره می‌کند: «تجلیات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر بوده که برخی از اندیشمندان و تمدن نگاران، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب معرفی کرده‌اند».

پوشش و عفاف زنان ایران باستان از زبان فردوسی حکیم

فردوسی گوشه‌هایی از تاریخ اجتماعی ما را نشان می‌دهد و در این میان، بارها نه‌تنها به «پوشیده رویان» در مورد زنان ایران و همسایگان حتی چین و روم اشاره‌کرده بلکه چندین بار به حجابِ «چادر» نیز اشاراتی داشته است. درآمدن منیژه نزد رستم، منیژه می‌گوید:

منیژه منم دُختِ افراسیاب                                                                                  برهنه ندیده رُخم آفتاب

پوشش چادر در زمان هخامنشیان به چشم می‌خورد، در این دوران چادر به‌صورت ابتدایی مورداستفاده زنان قرار گرفت، در فرش‌های پا زیریک به‌صورت پارچه‌ای با حاشیه‌دوزی بسیار زیبا آویزان از پشت تاج خانم‌های هخامنشی دیده می‌شود.

اما چه شد که تمدنی با این عظمت که حتی پیش از ظهور و بروز اسلام به مقوله پوشیدگی و حیا بسیار اهمیت می‌داد رفته‌رفته به سمت فرهنگ پوشیدگی جوامع غرب سوق داده شد؟

آنچه در تاریخچه پوشش در جهان تحت عنوان «برهنگی به بهانه پیشرفت» مطرح شد، نشان می‌دهد که این معادله طبیعی یعنی تمایل به پوشیدگی بر مبنای فطرت انسان دستکاری‌شده و ناگهان در اوایل قرن ۲۰ به شکل زشتی خود را نشان داد.

باوجوداینکه پس از رنسانس ترویج بی‌حیایی از طریق نقاشی، مجسمه و رمان بسیار بود اما تأثیر آن در طول سه الی چهار قرن فقط بسترسازی و آماده‌سازی اذهان و تا حدودی آزادی روابط دو جنس بود و در پوشش زنان تأثیر چندانی نداشت.

فروید و پیروان او معتقد بودند که اخلاق کهن را رد امور جنسی باید واژگون کرد و اخلاق جدیدی را جایگزین آن کرد، چراکه اخلاق کهن بر اساس محدودیت و ممنوعیت است و موجب ناراحتی بشر می‌شود؛ استاد شهید مرتضی مطهری دراین‌باره می‌گوید: «این‌ها چون یک‌طرف قضیه را خوانده‌اند توجه نکرده‌اند همان‌طور که محدودیت و ممنوعیت غریزه را سرکوب می‌کند، رها کردن و تسلیم شدن در برابر تحریکات آن را دیوانه می‌سازد و چون این امکان وجود ندارد که هر خواسته‌ای برای فرد برآورده شود موجب ایجاد عقده روحی در افراد می‌شود».

نشانه‌های نخست کشف حجاب در ایران

اولین نشانه‌های کشف حجاب از دربار ناصرالدین‌شاه آغاز شد. رضاخان در ایران در 17 دی‌ماه 1314 اقدام به کشف حجاب کرد، ازجمله اقدامت او برای بی‌ارزش کردن حجاب و حقیر و پست نشان دادن آن، فشار و زور برای چادر سر کردن فواحش بود. این در حالی است که او از همتای ترکیه‌ای خود در این امور الهام می‌گرفت؛ کمال آتاتورک در ترکیه برای نابود کردن فرهنگ اسلامی با تغییر لباس، تغییر زبان و ارزش‌ها موفق شد از ترکیه، کشوری خودباخته و وابسته بسازد به‌طوری‌که در آن سال‌ها ورود یک بانوی باحجاب و پایبند به باورهای دینی در مجلس ترکیه مورد اعتراض قرار گرفت.

نابودی ارزش‌ها به بهانه دموکراسی

امروزه واژه دموکراسی بیش از هرزمانی بر سر زبان‌هاست، دموکراسی یعنی شیوه اداره جامعه از طریق مراجعه به آراء عمومی و حاکمیت رأی اکثریت و دموکراسی که توسط غربی‌ها مطرح شد آزادی مطلق انسان را مدنظر قرارداد و ازآنجایی‌که آزادی نامشروع جزئی از حقوق طبیعی انسان‌ها به‌حساب می‌آید، بی‌بندوباری، هم‌جنس‌بازی، مناسبات جنسی نامشروع و صدها فساد دیگر جنبه قانونی به خود می‌گیرد.

رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «بساط آن چیزی که امروز به‌عنوان «آزادی زن» در دنیا و از سوی فرهنگ منحط غربی پهن‌شده است بر پایه این است که زن را در معرض دید مرد قرار دهند، یکی از نشانه‌های مردسالاری غربی‌ها این است که می‌گویند زن آرایش کند تا مرد التذاذ ببر! این مردسالاری است، این آزادی زن نیست». ایشان همچنین معتقدند که: «زن را به در جوامع غربی وسیله التذاذ مردان معرفی کرده‌اند و اسمش را «آزادی زن» گذاشتند! درحالی‌که به‌واقع آزادی مردان هرزه برای تمتع از زن است».

البته باوجود تمامی هجمه‌ها به این مسئله مهم و فطری و تا حدودی تلاش‌های موفقیت‌آمیز دشمنان اسلام در مقابله باحجاب دلسوزان و مبلغان بسیاری به پا خواسته و از این فرهنگ و دستور الهی دفاع کرده‌اند، اما بهترین راه برای ترویج حجاب و پایبند کردن جوانان جوامع اسلامی به این امر از طریق فرهنگ‌سازی درست و منطقی و آغاز آن از درون مدارس به شیوه درست است.

سینما و تغذیه افکار جوانان/ کار مبلغان سخت‌تر می‌شود

آدریان ارکاد، یکی از متفکران مسیحی غرب دریکی از جشن‌های عمومی نیویورک در سال 1937 می‌گوید: «یهود به‌وسیله خبرگزاری‌های جهانی شمارا شستشوی مغزی داده و وادار می‌کند که جهان و واقعیات آن را آن‌گونه که می‌خواهند ببینید نه آنچه حقیقت دارد».

درست است، یهود به‌وسیله فیلم‌های سینمایی، افکار جوانان و فرزندان ما را به سمت ارزش‌های ساختگی خود می‌کشاند و جوانان را به‌گونه‌ای تباه می‌سازد که همواره برده و بنده آن باشند، صهیونیسم تنها در دو ساعت که مدت نمایش یک فیلم است آداب و فرهنگی را که خانواده و معلم و مدرسه طی ماه‌ها تعلیم و تربیت در اذهان جوانان ایجاد کرده، می‌زداید.

نقش مبلغان و مسؤولان حوزه فرهنگی، آموزش‌وپرورش و طلاب خانم و آقا در این میان پررنگ‌تر می‌شود و می‌بایست با استفاده از روش‌های نوین، منطقی و درست در مقابله با این هجمه‌ها به پا خیزند و برای نجات ارزش‌هایی از قبیل امر مهم حجاب به‌خصوص در دختران که مادران آینده و سازندگان خانواده‌های متمدن در آینده هستند اقدامات جدی و مثمر ثمری انجام دهند تا بتوانیم به مخالفان حجاب و دشمنان دیرینه اسلام عزیز ثابت کنیم ایرانیان از پیش از اسلام نیز باحیا بوده و همیشه پایبند به ارزش‌های دین مبین اسلام خواهند بود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول